Bij de uitreiking van de Jacques de Leeuwprijs deze zomer werd ik door een Fontys-danseres het podium op getrokken. Ze zette me met de rug naar het publiek en fluisterde me in het oor ‘niets doen, niet dansen’. Vervolgens bewoog ze gracieus en soepeltjes om me heen, ik stond erbij als een zoutzak in een mooi pak. Het contrast was helder, haar statement was gemaakt. Al wist zij niet wie ik was en wat mijn rol is in dit huis. Directeuren dansen niet. Hoogstens stiekem.
Theaters Tilburg programmeert graag veel moderne dans, er is
veel publiek voor in Tilburg. Dat is bijzonder, maar niet zo vreemd. Dans lijkt
populairder dan voorheen. Voor zowel de urban arts van ISH als de Junior
Company van het Nationale Ballet stromen de zalen vol. In Tilburg houdt jong en
oud van dans, met name komende maand spelen we in op die grote belangstelling. Dat doen we trouwens niet alleen. In Tilburg zijn alle
stappen in de ontwikkeling van danstalent vertegenwoordigd. Van de jonge
balletmeisjes (en -jongens!) bij Factorium, via de dansacademie en DansBrabant
tot de toptalenten op de podia van de Nwe Vorst en Theaters Tilburg. Dus werken
we in Tilburg Dansstad samen om te laten zien wat deze stad allemaal in petto
heeft.
De populariteit van dans zie je ook nationaal. Bekende
choreografen nemen zitting in de jury van ‘So you think you can dance’, de
documentairereeks ‘Bloed, zweet en blaren’ toont de inspanningen back stage en
in het Circustheater trekken vanaf november jonge dansende knapen volle zalen
in de musical Billy Elliot. Oh ja, en choreografe Isabelle Beernaert siert dit seizoen niet voor niets onze website en magazine. Dat is mooi, van dansen wordt je vrolijk. Als je
zelf danst, maar ook als je alleen maar kijkt. Het Tilburgse danspubliek is
doorgaans dolenthousiast. Het zijn de momenten dat ik sta te glunderen in de
zaal. Het applaus tovert de tranen in de ogen van de vermoeide jongelingen op
het podium.
Dat enthousiasme bleek ook maar weer eens afgelopen zondag
in de Tilburgse binnenstad. Bij de Dansdropping werd de winkelende massa
geconfronteerd met dans op allerlei locaties. In de etalage van de V&D
werkten jongeren zich in het zweet aan de barre, door de straten dansten
vreemde wezens in fel groene kostuums, in de Emmapassage botsen argeloze
bezoekers op de bizarre bewegingen en geluiden van Katja Heitmann. Dans hoeft
niet alleen te plezieren, het mag ook schuren en schokken. Dus dat het publiek af en toe de wenkbrauwen fronst of een stapje terug moest doen, dat geeft niks.
Best bijzonder dat dans populair is, het is immers een
behoorlijk abstracte kunstvorm. Wat doen die mensen daar nu eigenlijk op dat
podium? Dans tilt je op, dans brengt verlichting in je hoofd. Hoewel, soms kan
het beeld aardig heftig en zwaar zijn. Dan is de inleiding van die Vlaamse dame
voor onze voorstellingen heel prettig. Dat je snapt waar het vandaan komt. Ze legt het graag aan
je uit. Van de Franse hofdansen en de academische balletten, via Rudi van
Dantzig en Hans van Manen tot nieuwe helden zoals onze ‘eigen’ Itamar Serussi Sahar die nu bij Scapino is
geland.
In de voorstellingen van Oktober Dansmaand valt me op dat
ook andere disciplines ons podium betreden. Het draait tegenwoordig om veel
meer dan dans alleen. Morgen staat bijvoorbeeld de actrice Monic Hendrickx
tussen vijf dansers van Het Nationale Ballet, de volgende dag speelt violiste
Liza Ferschtman in de voorstelling van Leine en Roebana en even later deze
maand klinken de sopranen van Opera Zuid naast de danstalenten van Emio Greco.
En ik heb die voorstellingen nog niet gezien, maar volgens mij dansen die
actrice, violiste en sopranen niet. Of wie weet, wie weet dansen ze stiekem. Ik
hoop dat je het leuk vindt.
Wil je weten wat er te doen is deze maand? Bezoek de site www.tilburgdansstad.nl en je weet alles.