Eerlijk gezegd had ik nog nooit van het meisje gehoord, tot
we verhuisden naar Tilburg. In de zevende groep kreeg mijn dochter een training
weerbaarheid die de naam draagt van het vermoorde kind. Alleen wist ik dat van
die moord toen nog niet. Ik was wel onder de indruk van de judogrepen die ze
plots bleek te kunnen. En van het indrukwekkend eindresultaat. Met een
genadeloze karateklap bleek mijn jongste plots een houten plankje doormidden te
kunnen slaan. Ze glunderde van trots. En ik ook.
Die eerste zomer ging ik wandelen met een vriend die deze industriestad
aardig kent. Er waren wel wat plekken die ik als nieuwe inwoner moest kennen
vond ie. Dus slenterden we via 013 door de Spoorzone naar het Westen, onder het
spoor door. Toen we richting de Bredase Weg liepen wees hij me op een plek waar
ooit de Heilig Hartkerk zou hebben gestaan. Hij vertelde me dat akelige verhaal
van een meisje dat daar in de zomer van het jaar 1900 zou zijn verkracht,
vermoord en wezenloos op zolder achtergelaten. Bij de begraafplaats van ’t
Heike wees hij me haar graf, vlakbij dat van pastoor George van Zinnicq
Bergmann.
Ik raakte geboeid door deze bizarre vertelling en leende in
de bieb het boek van Ed Schilders. In no
time had ik het uit. Het verhaal biedt je een kijkje in een andere tijd, een
tijd waarin de industrie volop in opkomst en de katholieke kerk almachtig was.
Het is fascinerend om te lezen hoe iedereen destijds zich met deze zaak bezig
hield, wat de rol was van de juristen, advocaten en kranten. Hoe iedereen betrokken was bij de zoektocht naar de schuldige. Bijzonder ook die ophef,
geruchten en hypes van destijds eigenlijk lijken op de samenleving van nu.
Weer een jaar later meldde zich bij mij een man met een
plan. Hij wilde een muziektheaterproductie maken rond Marietje Kessels. Niet
echt een fris verhaal voor een vrolijk avondje uit dacht ik in eerste
instantie. Tot hij me vertelde over zijn aanpak, over zijn ambities om een
originele en typisch Tilburgse productie te maken. Muziektheater uiteraard.
Matthieu Kessels, de vader van het betreurde kind, was immers een belangrijk
fabrikant van muziekinstrumenten. Maar ook componist, dirigent en een van de
grondleggers van de Tilburgse Muziekschool.
Ik was om, we reserveerden de schouwburgzaal in het voorjaar
van 2017. Dat was toen. Ondertussen is het bijna zover. Er is muziek, er is een
libretto (de tekst dus) en er wordt druk gerepeteerd. En op Facebook zijn de
hoofdrolspelers van deze historie weer tot leven gewekt. Als je ze volgt krijg
je enige indruk van de ophef van destijds, van de ingrediënten van een sterk
verhaal dat meer dan een eeuw geleden de stad in spanning hield.
Bij Theaters Tilburg doen we ons uiterste best om hèt podium
van de stad te zijn. Om ook ruimte te bieden aan Tilburgse makers en podiumkunsten
te brengen die ertoe doen. Moordhoek, het muziektheaterproject waar deze column
uiteindelijk over gaat, is dan ook als een cadeautje. Voor mij, als theaterdirecteur,
maar ook voor de stad. Ga dat zien. Ik ben nu al trots op de man op de
bok. De componist, dirigent en toegewijd Tilburger die zijn dromen niet alleen
najaagt, maar ze vooral ook waarmaakt.
Al weet ook ik, ondanks alle geruchten, nog steeds niet wie de daad nu echt op zijn geweten heeft. Waarom bracht het muziekkorps van Kessels de pastoor destijds immers de laatste eer in zijn begrafenisstoet?
Al weet ook ik, ondanks alle geruchten, nog steeds niet wie de daad nu echt op zijn geweten heeft. Waarom bracht het muziekkorps van Kessels de pastoor destijds immers de laatste eer in zijn begrafenisstoet?