Het is goed om zo af en toe eens stil te staan bij de
toekomst. Om eens na te denken waar je nu eigenlijk allemaal mee bezig bent en
waartoe dat leidt. Ook binnen Theaters Tilburg doen we dat. Omdat het fijn is
om heldere doelen voor ogen te hebben, en ook omdat we graag concrete afspraken
willen maken met de partijen waar we in deze stad mee werken. Vandaar dat we
eind vorig jaar een nieuwe toekomstvisie hebben geschreven.
In de toekomstvisie ‘ik zie je: hier, nu en straks’ spreken
we ons uit waar we voor gaan en waar we voor staan. Zodat we samen met anderen
in stad en land kunnen blijven werken aan datgene wat ons drijft. Dat we van
betekenis willen zijn voor de bewoners en bezoekers in Tilburg en Midden-Brabant.
En dat we ons met hen verbinden door schoonheid, inspiratie en verdieping te
bieden met relevante voorstellingen, concerten en projecten.
Veel van de doelstellingen die we vier jaar geleden
formuleerden hebben we gerealiseerd, al blijft een groot deel de komende jaren
relevant. Het zou vreemd zijn als we daar nu plots anders over denken, sterker
nog, we ambiƫren meer dan ooit een grootstedelijke, levendige, culturele
ontmoetingsplek te zijn midden in Tilburg. We hebben een consistente visie ontwikkeld
op onze publieke opdracht en positie. Al dwingen de ontwikkelingen in stad,
land en wereld ons ertoe om continu scherp te blijven, om ons steeds weer de
vraag te stellen of we als organisatie wel goed bezig zijn. En om onszelf als
podium van de stad steeds weer door te ontwikkelen .
Natuurlijk gaan we er in de eerste plaats voor zorgen dat we
onze vooraanstaande positie voor artiesten, gasten, bedrijven en de stad verder
versterken. In de turbulente wereld waarin we leven is dat al een hele uitdaging.
Daarbovenop streven we ernaar om
1) cultureel aanbod meer in samenspraak met het publiek te programmeren,
2) een breder en jonger publiek aan ons te binden,
3) samen met partners nieuwe culturele evenementen van de grond te tillen,
4) onze positie op de zakelijke markt te versterken en ten slotte
5) een nog levendigere en belangwekkende plek in te nemen in de Tilburgse binnenstad.
Het zijn vijf strategische accenten die voldoende uitdagingen bieden voor ons allemaal, die ons helpen onze organisatie en betekenis in de juiste richting door te ontwikkelen.
1) cultureel aanbod meer in samenspraak met het publiek te programmeren,
2) een breder en jonger publiek aan ons te binden,
3) samen met partners nieuwe culturele evenementen van de grond te tillen,
4) onze positie op de zakelijke markt te versterken en ten slotte
5) een nog levendigere en belangwekkende plek in te nemen in de Tilburgse binnenstad.
Het zijn vijf strategische accenten die voldoende uitdagingen bieden voor ons allemaal, die ons helpen onze organisatie en betekenis in de juiste richting door te ontwikkelen.
Vandaar dat we die toekomstvisie hebben geschreven. We
hebben onze gedachten geordend, de doelstellingen opnieuw geijkt en nieuwe
accenten gelegd. Dat hebben we met elkaar gedaan, binnen de organisatie. En we
zijn bereid om onze activiteiten en organisatie aan die hernieuwde ambities aan
te passen. We hebben de partners betrokken die met ons dit plan moeten gaan
waarmaken. We hebben ons ervan verzekerd dat ze achter ons staan, dat we op
cruciale punten samen optrekken omdat dit ons beiden verder brengt in het
waarmaken van onze ambities. Zodat we in deze stad samen kunnen blijven bouwen
aan de realisatie van onze dromen.
En met die visie in de hand zijn we op zoek gegaan naar een
nieuwe collega voor de programmering, ter vervanging van Simone Mager die inmiddels
toch al weer bijna twee jaar is vertrokken. Dat was een hele zoektocht waarbij ik
allerlei mensen heb gesproken, maar toch niet de klik en het vertrouwen voelde om
die belangrijke taak aan over te laten. Totdat Paul Cornelissen zich meldde.
Bijzonder toch dat je het hele land doorzoekt terwijl je de
ideale kandidaat al lang blijkt te kennen. Het duurde alleen even tot het
moment daar was. Paul heeft uitgebreide ervaring als directeur en programmeur van
Cultureel Centrum Jan van Besouw en daarvoor Theater Dakota in Den Haag. Hier
gaat hij met de afdeling programmering en evenementen invulling geven aan onze
strategische uitdagingen. U zult nog veel van hem horen, we trekken de stad in om
in gesprek te gaan met het publiek. En we zullen nieuwe jonge mensen aan ons
binden om bruggen te slaan naar groepen die voorheen nog te weinig bij ons over
de vloer kwamen. Ik ben blij met hem en zie met verlangen naar uit naar de
toekomst.
Oh ja, die toekomstvisie leest u hier.