Al staan er duizenden boze Turken op de Coolsingel, dreigen
populisten tot een machtsovername en gaat de aarde aan onze vraatzucht ten
onder, wij Tilburgers bereiden ons voor op de komst van de koning. Ook bij
Theaters Tilburg kunnen we ons er niet aan ontrekken. Sterker nog , het heeft Zijne
Majesteit bekoort om het jaarlijks Koningsconcert op 3 april in de Concertzaal
te laten plaatsvinden. Dus zijn we ook bij ons op kantoor en op de vloer in rep
en roer.
Alsof we dat al niet waren. Het programma is de komende maanden overvol, de
kaartverkoop is fors aangetrokken, het publiek stroomt toe. En het is weer 1 maart geweest, de dag waarop we de boeken al weer voor
het nieuwe seizoen sluiten. We zijn klaar met plannen, we weten tot en met juni 2018 precies wie er wanneer
en
in welke zaal gaat optreden. Hoewel we nog niet precies weten wat al die artiesten
hier komen doen. Dat hebben ze zelf vaak niet eens in de gaten. Dus worden er fraaie
of geinige foto’s gemaakt deze dagen en op basis van vage plannen sterke
verkoopteksten geschreven. Onze dames en heren van marketing zijn er de komende
weken maar druk mee.
En gaandeweg komen sommige producenten of artiesten tot
inkeer. Zo staat bijvoorbeeld Diederik van Vleuten al enige tijd voor april
2018 in onze agenda, vandaag hoorden we dat hij voorlopig even geen inspiratie
heeft om met weer zo’n sterk historisch verhaal te komen. Jammer dan. En komt
de producent van een nieuwe musical al rekenend tot de conclusie dat het doorzetten
van de plannen tot zijn faillissement kan leiden. Wat weer leidt tot een nieuw
gat in onze programmering. Alles is relatief in het licht van de toestand van
de wereld, voor een programmeur zorgt een podium waar op een uitgaansavond het
licht niet brandt voor pijn in de buik.
Even terug naar die koning die gebruik maakt van een gaatje in
onze planning (op maandagavond is er namelijk nooit veel te doen in onze zalen).
De aanloop naar dat concert met Amsterdam Sinfonietta en bijzondere gasten op
het podium is namelijk best lang. Niet zozeer het programma zelf (dat is in
goede handen), vooral de logistiek er omheen vereist veel geregel en overleg. Dus
spreken wij met geduld adjudant, hofmaarschalk en hofdames alsof het ons
dagelijks werk is dat koninklijk bezoek. Geen reden tot twijfel, natuurlijk
zorgen we goed voor hem, zijn geliefde dames en zijn gevolg.
Het bericht over het concert in de kranten zorgde wel voor
enige ophef bij onze afdeling ticketing. De koning nodigt namelijk zijn eigen
gasten uit. Veel Tilburgers, dat dan weer wel, maar als u niet op zijn lijstje
staat komt u er niet in. Sorry dan. U kan wel op Koningsdag zelf in de avond
naar het concert kijken op tv. Nadat u overdag gevolgd hebt hoe het koninklijk
gezelschap zich in onze binnenstad langs dertien werelden heeft bewogen. Dat
wordt vast een fraai staaltje stadspromotie, daar mogen we op vertrouwen.
Oh ja, en als we dan alles hebben gehad, als de straten weer
zijn gekuist en de verlengkabels opgerold, op de dag erna organiseren wij in de
schouwburg ‘the day after’. Een programma waarin we trots terugblikken en een
podium bieden aan hen die zo hard repeteerden en maar een half minuutje op tv
verschenen. Een programma voor Tilburg en voor de Tilburgers waar u gewoon
naartoe mag, als u tenminste op tijd uw kaarten reserveert. Want met 1.000
mensen in de grote zaal zitten we echt vol en zijn we er trots op dat we die ene dag de meest oranje
stad waren van Nederland.